Advocaten marketing ronselen
De deontologie van de advocaat laat geen actieve werving toe van cliënten. Deze regel stamt af van een lange tijd geleden, en heeft tot doel het ronselen van cliënten tegen te gaan. Hier een klein verhaaltje waar de regel zijn oorsprong vindt.
“Stel je leeft in 1870 en je rijd met je paard tegen een voetganger. Opeens loopt er iemand naar jou en die zegt. Kom mee naar mijn vriend. Hij is advocaat en zal ervoor zorgen dat je niets overkomt. Hij zet je af bij een advocaat, die vervolgens geld geeft aan de ronselaar.”
De deontologie verbiedt praktijken zoals bovenstaande, en maar goed ook. Het betalen aan juridische ronselaars voor het aanbrengen van cliënten mag niet. Met de komst van nieuwe technologieën word de lijn steeds moeilijker. Is een advertentie plaatsen in de krant actief ronselen? Er is geen directe persoon die ronselt, maar de krant doet dit indirect wel.
Het is een grijze zone, die nog grijzer is geworden met de komst van het internet. Want door die komst kan je cliënten helpen door content marketing. Zij zoeken een probleem digitaal en komen dan op jouw website terecht. Is dit dan ook actief ronselen?
De regel komt in de praktijk hier op neer: Je mag iemand niet betalen in functie van het aantal cliënten dat hij jou aanlevert.
Je kan een krant dus wel betalen voor een advertentie; dit hangt niet samen met het aantal cliënten. Iemand betalen om blog artikels te schrijven op je website is dan ook toegelaten.
Platformen die jou in contact brengen met cliënten kunnen ook, zolang je niet betaald per aangebrachte cliënt. Dit is een van de redenen dat de bestaande platformen, zoals Jureca, gebruik maken van een vast maandelijks bedrag.
Tijd voor modernisering
De oorspronkelijke deontologische regels rond het aanbrengen cliënten zijn in het digitale tijdperk wat achterhaald. Het belemmert de juridische sector om te innoveren en te verbeteren. Het gebrek aan marketing voor advocaten zorgt ook voor een gebrek aan transparantie. Door de markt open te trekken en concurrentieël te maken zal ervoor zorgen dat advocaten zichzelf heruitvinden en verbeteren, wat de cliënten finaal ten goede zal komen.